De perfecte combinatie

cxcxcxc

 

Wist je dat je door goed te combineren met bepaalde voedingsmiddelen, het beter wordt opgenomen in het lichaam?

De combinatie met bepaalde ingrediënten kunnen je lichaam een extra boost geven. Want zo kan het ene voedingsstof ervoor zorgen dat het andere voedingstof beter word opgenomen in het lichaam. Haal dus meer uit je voeding door goed te combineren.

Hieronder heb ik de drie lovebrids onder elkaar gezet.

Fruit ❤ granen

Voedsel afkomstig van planten, zoals haver, bevat een vorm van ijzer: niet-heemijzer. Deze wordt beter opgenomen in combinatie met voedsel wat rijk is aan vitamine C.  Zo zou je bij je graanproducten wat fruit aan kunnen toevoegen, zodat het beter wordt opgenomen.

Neem bijvoorbeeld een bakje yoghurt met muesli en doe daar stukjes kiwi, aardbeien en/of sinaasappel doorheen. Of een lekker boterham met een glas vers geperste sinaasappelsap.

Ui ❤ knoflook

Ui en knoflook bevatten antioxidanten. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen of te wel giftige stoffen en andere schadelijke stoffen die vrijkomen bij de stofwisseling. De antioxidanten in knoflook en ui kunnen het risico op hart-en vaatziekten en sommige kanker soorten verlagen.

Ui en knoflook zijn beide smaakmakers en zou je dus al goede basis kunnen gebruiken bij bijvoorbeeld (roer)bakgerechten.

Olijf ❤ tomaten

De olie in de olijven verbeterd de opname van lycopeen die weer in de tomaat zit. Dit is ook weer een antioxidant die vooral goed word opgenomen uit verhitte tomaten, zoals tomatenpuree, dan uit rauw tomaten. Door de verhitting worden de celwanden van de tomaat afgebroken, waardoor de antioxidant vrijkomt. Zo kun je het beste verhitten in olie, omdat die namelijk ook een antioxidant bevat, namelijke vitamine E.  Lypoceen is ook een antioxidant die de risico op kanker doen afnemen. Wat willen wij nog meer!

Voedsel die beter geen stelletjes kunnen vormen.

Ja ook bestaan er combinaties die je beter niet kunt maken! En werken zij elkaar juist tegen.

Zo remt calcium de opname van ijzer uit dierlijke voeding. Neem jij bijvoorbeeld een glas melk bij een broodje met vleeswaren, dan wordt het ijzer minder goed opgenomen. Neem dus eigenlijk bij elke maaltijd een stuk fruit, omdat vitamine C juist het ijzer beter laat opnemen. Vooral mensen met een bloedarmoede kan dit goed van pas komen, zeker als je al weinig vlees eet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s