An apple a day keeps the doctor away!

 

hhghg

Een bekende gezegde ‘An apple a day keeps the doctors away!’ En daar zit zeker ook een waarheid van in!

Appels bevatten namelijk vezels, vitamines en antioxidanten en maar 70 calorieën. Ben jij iemand die het schil verwijderd? De schil bevat namelijk een belangrijke bron van antioxidanten en voorkomt dat er voedingstoffen verloren gaan wanneer het vruchtvlees in contact komt met lucht.

Ook leuk is dat het nemen van een appel goed voor je tandvlees is. Door het bijten en kauwen stimuleer je het tandvlees. De zoete smaak van de appel stimuleert de aanmaak van speeksel, waardoor de hoeveelheid goede bacteriën in de mond toeneemt en de kans op tandbederf afneemt. Dus eigenlijk een natuurlijke tandenborstel ala moeder natuur.

En daarnaast ook een handig snack om mee te nemen en als tussendoortje te gebruiken. Nou niet gelijk denken om nu alleen nog maar appels te gaan eten! Helaas is dit niet voldoende voor een goede gezondheid en om de dokters werkelijk te vermijden. Maar het is een goede start! Daarom hieronder variatie tips om appels niet alleen als snack te gebruiken.

Appel in de Salade

Eigenlijk past appel in elk salade, maar ik heb laatst toch zo’n lekkere salade gehad. Het enige wat je nodig hebt is tonijn, boontjes, appel, walnoten en olijven. Echt een aanrader. Neem ook een kijkje op allrecipes, voor meer inspiratie.

Eigen gemaakte appelmoes

Hmm niets is beter dan eigen gemaakte appelmoes. Op allrecipes staat een heerlijk recept om je eigen appelmoes te maken. Ik zeg doen.

Ingrediënten
Porties: 8 

  • 1,3 kg appels, geschild, zonder klokhuis en in stukjes
  • 750ml water
  • 200 gr ruwe rietsuiker
  • 1 eetlepel citroensap

Bereidingswijze
Voorbereiding: 15min  ›  Bereiding: 25min  ›  Klaar in:40min 

  1. In een grote sauspan de appels net onder water zetten en 15-20 minuten op een middelhoog vuur laten sudderen tot de appels gaar zijn.
  2. De appels in keukenmachine of blender pureren. Suiker en citroensap erdoor mengen en 3-5 minuten op een middelhoog vuur verder koken.

 

Wist je dat elke kleur zijn eigen gezonde eigenschappen heeft. Zo bevat een rode appel meer antioxidanten dan een groene appel.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s