Hallo Decembermaand

tumblr_miy5wz2rKO1rijpbwo1_500

Heerlijk die decembermaand! Gezellig kerstliedjes, kerstlichtjes en natuurlijk heerlijk dineren. Voor vele zal alweer de bucketlist worden gemaakt wat er allemaal moet gebeuren op lichamelijke gebied in 2015. Het klinkt je vast bekend in de oren de kerstkilo´s moeten er weer af en meer bewegen etc blabla.

Je zult nu wel denken waarom begint ze hier nu al over te bloggen terwijl de kerstdiner nog niets eens is geweest, laat staan nieuwjaar. Nou mensen dat is puur om het volgende:

Ik wil eigenlijk voorkomen dat je voor jezelf een strenge dieet gaat voorschrijven en hier al met weemoed tegenaan kijkt. In deze artikel leg ik uit wat een streng dieet of te wel crashdieet doet met je lichaam en waarom het zo belangrijk is om gewoon normaal en geleidelijk af te vallen. Klinkt dat al wat fijner in de oren? Lees dan snel verder.

Jojo

Je kent het vast wel, vol goede moed begin je aan een dieet, zoals dr. Frank of Sonja Bakker waarbij je ongeveer 800 kcal of bij sommige diëten zelf maar 500 kcal mag eten. In korte tijd merk je  al snel verschil, de kilo’s vliegen er vanaf! Maar dan op  lange termijn? Je merkt dat het lastiger wordt, je behoefte wordt groter. Dit komt omdat het lichaam op langer termijn toch echt meer kcal nodig heeft om gezond te blijven. Vrouwen hebben gemiddeld zo’n 2000 kcal nodig en voor mannen ligt dat op 2500 kcal. Dit is natuurlijk afhankelijk van de spiermassa (helaas dames wij hebben meer vetmassa en mannen meer spiermassa) en hoeveel jij op een dag beweegt.

We hebben zo ongeveer twee derde van de calorieën (1400 tot 1600 kcal) nodig voor de stofwisseling in rust – om de organen aan het werk te houden zowel dag als nacht. De ruststofwisseling wordt vooral beïnvloed door het lichaamsgewicht en de hoeveelheid spieren.

Dus als jij een crashdieet gaat volgen van bijvoorbeeld 800 kcal, krijgt je dus ook minder energie binnen dan nodig is voor de ruststofwisseling. Het lichaam zal dan de opgeslagen vetmassa gebruiken en verlies je hierdoor gewicht! Ideaal toch, dat is wat we willen bereiken! Maar bij zo’n dieet word echter ook het spiermassa afgebroken.  Dus je verliest niet alleen vetmassa, maar ook spiermassa.

Dit betekend dat jou lichaam minder energie nodig heeft dan voorheen om het lichaam in rust draaiend te houden. In het begint wordt een dieet strikt gevolgd, maar zelf merk je ook dat het lichaam, net als geest geen raad weet met zo weinig calorieën. Je merkt dat je behoefte aan eten sterker wordt en hierdoor dus sneller kans op een terugval! En dus weg goede voornemen.

Geleidelijk afvallen.

Dus we kunnen nu wel concluderen dat snel afvallen tegennatuurlijk is en averecht werkt. Het is veel efficiënter om het rustig op te bouwen en het lichaam dus went aan verandering. Dus ga niet gelijk beginnen met een dieet van 500 kcal.

Om 1 kilo af te vallen moet er 7000-8000 kcal minder worden gegeten. Wil jij dit dus bereiken in een week dan betekend dat jij 1000 kcal minder moet eten per dag. Afvallen kost dus tijd! Begin dat ook met 500 kcal minder te eten per dag, hier bereik je al zoveel gezondheid winst mee! Want je moet wel onthouden iets wat je in jaren heb opgebouwd gaat er niet zomaar in een paar maanden af, zonder het lichaam in problemen te brengen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s