De A van afvallen

large (10)

Er is geen makkelijke manier om af te vallen. Of je nu kiest voor een eitwitrijkdieet, een vetarm dieet of een andere aanpak, volgens deskundigen is de enige manier om overgewicht kwijt te raken het totale aantal calorieën dat je binnenkrijgt te verminderen en/of meer calorieën te verbranden door meer te bewegen. Het klinkt gemakkelijk, maar in de praktijk is het vaak moeilijk. Voeding wat baat, voeding die schaadt.

Oke het is nog winter, maar ik denk dat velen alweer toeleven naar de zomer. Oh help, denk aan bikini! De kilo’s moeten er weer snel af?!

Er bestaan wel tientallen diëten, met hun eigen voedingsideeën, van het Cambridge dieet tot Sonja Bakker en vergeet niet de populaire Super foods.

Vol motivatie en moed begin je met het volgen van zo’n dieet en hou je strikt aan het dieetplan. Wat bestaat uit weinig calorieën en onvoldoende voedingstoffen. Een paar weken zo’n dieet gedisciplineerd volgen is nog te doen. Je ziet al snel resultaat, want de kilo’s vliegen er vanaf, want je eet veel minder. Maar is dit wel de gezonde weg en is past dit wel bij jou leefstijl?

Op korte termijn val je snel af van een streng caloriebeperkt dieet, maar op langere termijn heeft het lichaam echt wel meer calorieën nodig om gezond te blijven. Gemiddeld heeft een vrouw 2000 kcal nodig en mannen 2500 kcal, omdat zij (helaas) meer spiermassa hebben. Ongeveer twee derde van de calorieën (1400 tot 1600 kcal) heeft het lichaam nodig voor de stofwisseling in rust, om de organen in het lichaam aan werk te houden, dag en nacht.De ruststofwisseling wordt vooral beïnvloed door de hoeveelheid spieren en lichaamsgewicht.

Als je dus een crashdieet gaat volgen van bijvoorbeeld 500 tot 1000 kcal, krijg je lichaam minder energie binnen voor de ruststofwisseling. De opgeslagen vetmassa wordt dan gebruikt en verlies je hierdoor gewicht. Maar bij zo’n dieet word ook spiermassa afgebroken. Je verlies dus niet alleen de kilo’s maar ook de spiermassa wordt minder. Je lichaam heeft dan ook minder energie nodig om de ruststofwisseling draaiend te houden. Maar opgegeven moment weet het lichaam zich geen raad meer met te weinig calorieën. Je behoeft neemt toe en val je meestal weer terug in je oude patroon.

Uit dierenexperiment blijkt dat dieren aankomen en zelfs nog dikker worden ze voor het experimenten waren, als ze na eens streng dieet weer alles kunnen gaan eten. Dit is bij mensen vaak niet anders. Door gewichtsverlies en afname van spiermassa is de behoefte van het lichaam aan calorieën lager geworden. Dieetvolgers die na een paar maanden terugvallen op het oude eetpatroon, zullen weer gaan aankomen. Ze eten dan naar verhouding meer dan nodig is voor het  lichaam. Het resultaat is dan dat het lichaamsgewicht toeneemt, vaak tot meer dan aan het begin.

Dit noemen wij ook wel het welbekende jojo-effect. Geleidelijke afvallen is voor mij het toverwoord. Het is dus beter om het lichaam te laten wennen aan veranderingen. Want je moet onthouden iets wat jij in jaren heb opgegeten, kan er ook niet zomaar in één keer eraf.

Om een kilo lichaamsvet kwijt te raken,  moet je 7000-8000 kcal minder eten. Wil je dit bereiken in  een week dan betekend dat je ruim 1000 kcal per dag minder moet eten. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in de problemen raakt. Nogmaals afvallen kost tijd! Langzaam afvallen levert veel meer gezondheidswinst op, zowel op korte als op lange termijn. Het is belangrijk dat je voor jezelf een voedingspatroon creëert wat past bij jou leefstijl. Je hoort het geen dieet maar voedingspatroon! Gewoon gezonde keuzes maken, zoals bijvoorbeeld 200 tot 250 kcal minder te eten per dag. Door bijvoorbeeld die ene frikandel eens te laten liggen of het snack gebruik te verminderen. Kleine stapjes doen al vele wonderen en neem de tijd, want je komt er wel!

Het goede nieuws is dat enkele kilo´s afvallen vaak al aanmerkelijk gezondheidsvoordeel oplevert. Afvallen is dus niet pas geslaagd als het voor de meesten onbereikbare slankheidsideaal van de catwalk bereikt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s